بررسی ارتباط رعایت نکات ایمنی با شدت آسیب های ناشی از سوانح ترافیکی در شهرستان ارومیه - پایش
پنجشنبه 3 خرداد 1403
OPEN ACCESS
دوره 23، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1402 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 55-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSU.REC.1402.049


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jebraeily M, Bidel Nikoo R, Rahimi B, Masoudi N, Hasanzadeh S, Faghisolouk F. The relationship between compliance with safety precautions and the severity of injuries caused by traffic accidents. Payesh 2024; 23 (1) :47-55
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2169-fa.html
جبرائیلی محمد، بیدل نیکو رسول، رحیمی بهلول، مسعودی ناصر، حسن زاده شیلا، فقی سلوک فرشاد. بررسی ارتباط رعایت نکات ایمنی با شدت آسیب های ناشی از سوانح ترافیکی در شهرستان ارومیه. پایش. 1402; 23 (1) :47-55

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2169-fa.html


1- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیرایزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- مرکز تحقیقات انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (686 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به آمار بالای تصادفات رانندگی در ایران، بررسی عوامل مرتبط با شدت سوانح ترافیکی ضروری به نظر می­رسد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط رعایت نکات ایمنی با شدت آسیب­ های ناشی از سوانح ترافیکی در شهرستان ارومیه بود.
مواد و روش­ کار: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقطعی بود که بصورت گذشته نگر بر روی داده­ های سیستم ثبت تروما از سال ۱۳۹۶ الی۱۴۰۱ انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل ۴۲۸ راننده بود که به دلیل ترومای ناشی از حادثه رانندگی در بیماستان امام خمینی (ره) شهرستان ارومیه بستری شده بودند. داده­ ها در فرم محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شده بود، جمع­ وری و وارد نرم­افزار SPSS۱۶ گردید. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای دموگرافیک، و ناحیه­  آسیب دیده، عوامل رفتاری، استفاده از تجهیزات ایمنی (کیسه هوا و کمربند ایمنی) با شدت آسیب نیز از آماره کای اسکوئر و فیشر استفاده شد.
 یافته ها: از ۴۲۸ راننده آسیب دیده در سوانح ترافیکی در این مطالعه، بیشترین آسیب در نواحی سر و گردن بود. عدم استفاده از کمربند ایمنی و عدم وجود کیسه هوا به ترتیب در ۲۷۷ و ۳۴۰ مورد از حوادث گزارش شده بود.۲۸۷ نفر سابقه مصرف الکل، ۲۸۴ نفر مصرف موادمخدر و ۳۴۶ نفر مصرف دارو داشتند. بین متغیرهای سن، جنسیت، ناحیه­­ آسیب دیده، استفاده از کمربند ایمنی، داشتن کیسه هوا، مصرف الکل و دارو با شدت آسیب ارتباط معنادار مشاهده شد. درحالیکه ارتباط سوء مصرف موادمخدر با شدت آسیب معنادار نبود.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد، سن، جنسیت، عدم استفاده از کمربند ایمنی، نبود کیسه هوا، مصرف دارو، الکل، ناحیه­ آسیب دیده، بیشترین ارتباط را با رخداد شدت آسیب­ های بالاتر داشتند. رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان می­تواند نقش مهمی در کاهش تصادفات و آسیب­ های ناشی از آن داشته باشد.
متن کامل [PDF 1094 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1402/3/18 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/29 | انتشار: 1402/10/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق